Resuming podcast
2008-11-14 DOCUMENTAL URV.MARTA MONTAGUT
27/01/2012

2008-11-14 DOCUMENTAL URV.MARTA MONTAGUT

Arxiu/ARXIU 2008/ENTREVISTES 2008/

AI

Context i convidats Aquest matí a Tarragona Ràdio hem parlat amb un grup d’alumnes dels Estudis de Comunicació de la URV (Laia Díaz, Òscar Bricoller, Jacob Dalmau i Eloi Ortiz) i les professores coordinadores (Marta Montagut i Yolanda Tortajada) sobre el documental que han realitzat per al projecte europeu Included.

Origen i objectius L’obra neix d’un projecte de recerca europeu finançat pel Sisè Programa Marc, amb l’objectiu de mostrar no des d’un informe acadèmic, sinó des de l’experiència directa de mestres, alumnes i famílies, les estratègies educatives per a la inclusió social i la cohesió a Catalunya.

Mètodes i fases del documental - Etapa del somni: recollida de desitjos de tota la comunitat escolar. - Comissions i grups de treball: creació d’espais participatius. - Grups interactius: sessions d’aprenentatge amb voluntaris (pares, avis) i alumnat barrejat per nivells.

Resultats i impacte Les escoles de Reus, Terrassa i el Vendrell han experimentat millores en resultats acadèmics, convivència i demanda de matrícula. S’ha observat una clara progressió de notes i una major inclusió de l’alumnat nouvingut.

Comparativa de polítiques Hem contrastat el model Included amb les Zones d’Acollida Educativa (ZBE) de la Generalitat i debatut sobre avantatges i reptes de cada enfocament.

Procés de producció i estructura El llarg treball voluntari (de juny a octubre) ha implicat gravacions a les escoles, edició de 14 h de material en 20 min i un procés de treball d’equip molt pròxim entre alumnes i professors. La línia editorial prioritza la veu dels protagonistes reals i una introducció teòrica mínima.

Projecció i futur El documental es va projectar a la fira de ciències de París i s’estudia la seva difusió en altres centres. Es confia que els informes científics i la peça audiovisual reforcin l’adopció d’aquestes bones pràctiques a més escoles.

Marcadors

Presentació del documental i dels participants
Compartir

Introducció al documental projectat a París i salutacions a les convidades Laia Díaz, Marta Montagut i Yolanda Tortajada, que han coordinat el treball d’un grup d’alumnes de la URV.

Origen i objectius del projecte Included
Compartir

Explicació de l’arrelament europeu del projecte *Included*, finançat pel Sisè Programa Marc, i de la voluntat de fer arribar resultats de recerca a la ciutadania a través de vivències reals en centres educatius.

Metodologia i fases del documental
Compartir

Descripció de les fases del projecte als centres: l’etapa del somni, la formació de comissions, el treball per comissions i la implementació dels grups interactius amb voluntaris.

Resultats i impacte a les escoles
Compartir

Anàlisi dels efectes observats: millora acadèmica, increment de la matrícula, cohesió social i relacions intergeneracionals a les escoles de Reus, Terrassa i el Vendrell.

Comparativa amb ZBE i debat polític
Compartir

Contrast entre l’enfocament inclusiu d’*Included* i la política de Zones d’Acollida Educativa (ZBE) per a nouvinguts, i reflexió sobre avantatges i limitacions de cada model.

Procés de producció: equip i timeline
Compartir

Relat del procés voluntari d’alumnes i professors, des de la primera planificació al juny fins a l’entrega del documental a l’octubre, amb gravacions, reunions i edició.

Estructura i línia editorial del documental
Compartir

Estructura final: introducció teòrica mínima, etapes de somni, espais d’aprenentatge, grups interactius, convivència, participació i epíleg, amb protagonisme exclusiu de les veus reals.

Projecció a París i perspectives de futur
Compartir

Valoració de la primera projecció a la fira científica de París, possibles futures difusions a altres centres i l’objectiu d’influir en polítiques educatives amb evidència científica.