Resuming podcast
Q 2015-11-23
23/11/2015

Q 2015-11-23

Arxiu/ARXIU 2015/MATI DE T.R 2015/

AI

Resum del podcast

  • Presentació d’APQUA i Setmana de la Ciència amb Carles Lozano i Teresa Pallar, enfocats a despertar vocacions científiques des de primària i secundària.
  • Metodologia pedagògica basada en petits experiments molt visuals i participatius per contextualitzar la química en la vida quotidiana.
  • Experiments destacats: extracció de lactosa, determinació de vitamina C, fabricació de polímers (“slime”), reaccions d’espumació, tractament d’aigües residuals, ús de superabsorbents, extracció de ferro, llet de colors i experiment senzill amb moneda per il·lustrar catalitzadors.
  • Programes complementaris com el fòrum TRIX, el camp d’aprenentatge i activitats durant tot l’any per mantenir l’interès.
  • Col·laboració FP Dual i convenis amb instituts perquè els alumnes facin pràctiques a les indústries locals i es generi talent per al territori.
  • Context històric: adaptació del Science Curriculum Improvement Study dels EUA per conformar APQUA i evolució dels materials.
  • Visites educatives a les plantes petroquímiques amb activitats experimentals vinculades al currículum.
  • Mesures de seguretat a la indústria química (directiva Cveso) i protocols reforçats en l’actual nivell d’alerta.

Marcadors

Presentació del programa APQUA i metodologia
Compartir

Introducció a l’objectiu d’APQUA i la Setmana de la Ciència, amb una explicació de la importància dels experiments visuals i participatius per despertar vocacions a primària i secundària.

Experiment d’extracció de lactosa
Compartir

Descripció de l’experiment que simula la conversió de lactosa en glucosa i galactosa mitjançant esferificació de lactasa i mesura amb tires reactives.

Programes educatius complementaris
Compartir

Presentació del fòrum TRIX, el camp d’aprenentatge i altres activitats que es fan al llarg de l’any per mantenir el vincle amb el món de la ciència.

Altres experiments destacats
Compartir

Determinació de la quantitat de vitamina C, fabricació de polímers (‘slime’), reaccions d’espumació, tractament d’aigües residuals, ús de superabsorbents, extracció de ferro de cereals i activitat de ‘llet de colors’.

Col·laboració FP Dual i pràctiques a la indústria
Compartir

Explicació dels convenis amb instituts i empreses locals perquè els estudiants facin pràctiques a les indústries i es mantingui el talent a la demarcació.

Origen de la pedagogia científica i adaptació d’APQUA
Compartir

Referència al Science Curriculum Improvement Study dels EUA dels anys 60 i com es van adaptar aquests materials per crear el programa APQUA.

Visites educatives a la indústria petroquímica
Compartir

Descripció de les visites guiades a les plantes del polígon amb introducció, recorregut i activitat experimental vinculada al currículum escolar.

Experiment senzill a casa: neteja de moneda
Compartir

Demostració pràctica de neteja d’una moneda de coure amb vinagre i sal per il·lustrar el concepte de catalitzador de manera molt visual.

Mesures de seguretat a la indústria química
Compartir

Discussió sobre protocols de seguretat, compliment de la directiva Cveso i reforç dels controls d’accés en el context de l’actual nivell d’alerta.